Chefs Club

YOU ARE HERE: Home ΣΧΕΤΙΚΑ ΝΕΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΠΡΑΚΤΙΚΟ 2ης ΣΥΣΚΕΨΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΜΕΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΑΛΑΤΙΟΥ


ΠΡΑΚΤΙΚΟ 2ης ΣΥΣΚΕΨΗΣ ΔΡΑΣΗΣ ΜΕΙΩΣΗΣ ΤΟΥ ΑΛΑΤΙΟΥ

ΠΡΑΚΤΙΚΟ 2ης ΣΥΣΚΕΨΗΣ ΓΙΑ ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΕΙΩΣΗΣ ΑΛΑΤΙΟΥ ΕΦΕΤ

Ημερομηνία Σύσκεψης: ΤΡΙΤΗ 05-11-2013

Στον Ενιαίο Φορέα Ελέγχου Τροφίμων (Ν.Π.Δ.Δ.) εποπτευόμενο από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, και στα Γραφεία της Κεντρικής του Υπηρεσίας (Οδός Λ. Κηφισίας 124 & Ιατρίδου 2 – Αμπελόκηποι) σήμερα 05-11-2013, ημέρα Τρίτη και ώρα 10.00 π.μ., έγινε η 2η σύσκεψη για δράσεις μείωσης αλατιού, ύστερα από τη με αρ. 15614/ 07-10-2013 πρόσκληση της Δ/νσης Διατροφικής Πολιτικής και Ερευνών του ΕΦΕΤ, για συνεργασία διαφόρων φορέων και συνδέσμων επιχειρήσεων αναφορικά με το σχέδιο δράσης μείωσης πρόσληψης νατρίου από τον Ελληνικό πληθυσμό.


Στην παρούσα σύσκεψη παρέστησαν οι:
 Τσιάλτας Ιωάννης – Πρόεδρος του ΕΦΕΤ, ο οποίος συντόνισε τη σύσκεψη
 Τσιγαρίδα Ειρήνη – Προϊσταμένη της Δ/νσης Διατροφικής Πολιτικής και Ερευνών, ΕΦΕΤ
 Λουκά Σταματίνα – Προϊσταμένη του Τμήματος Καθορισμού Προδιαγραφών Ποιότητας, Δ/νση Διατροφικής Πολιτικής και Ερευνών, ΕΦΕΤ
 Τζουμανίκα Φωτεινή – Προϊσταμένη του Τμήματος Έρευνας και Διατροφικών Μελετών, Δ/νση Διατροφικής Πολιτικής και Ερευνών, ΕΦΕΤ
 Μαράκης Γεώργιος – Δ/νση Διατροφικής Πολιτικής και Ερευνών, ΕΦΕΤ - μέλος του Ευρωπαϊκού Δικτύου Δράσεων Μείωσης Αλατιού (ESAN)
 Μπουκουβάλας Γεώργιος – Δ/νση Διατροφικής Πολιτικής και Ερευνών, ΕΦΕΤ
 Παπαναστασίου Δανάη – Δ/νση Διατροφικής Πολιτικής και Ερευνών, ΕΦΕΤ
 Μήλα Σπυριδούλα – Δ/νση Διατροφικής Πολιτικής και Ερευνών, ΕΦΕΤ
 Σαμωνά Ασπασία – Δ/νση Αξιολόγησης και Εγκρίσεων, ΕΦΕΤ
 Γκρίτζαλη Γεωργία – Σύμβουλος της Γενικής Γραμματέας Δημόσιας Υγείας
 Κοντελέ Ιωάννα – Δ/νση Διατροφής, Υπουργείο Υγείας
 Μιχαηλίδου Καλλιόπη – Δ/νση Δημόσιας Υγιεινής, Υπουργείο Υγείας
 Γαρδίκης Ιωάννης – Αναπληρωτής Προϊστάμενος της Δ/νσης Τροφίμων, Γενικό Χημείο του Κράτους
 Τριχοπούλου Αντωνία – Ομότιμη Καθηγήτρια Διατροφής και Προληπτικής Ιατρικής της Ιατρικής Σχολής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Αντιπρόεδρος του Ελληνικού Ιδρύματος Υγείας
 Πολυχρονόπουλος Ευάγγελος – Αν. Καθηγητής Προληπτικής Ιατρικής & Διαιτολογίας-Διατροφής, Τμήμα Διατροφής και Διαιτολογίας, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο
 Γεωργόπουλος Θεοφάνης – Καθηγητής Εφαρμογών, Τμήμα Τεχνολογίας Τροφίμων, Σχολή Τεχνολογίας Γεωπονίας και Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής, ΤΕΙ Θεσσαλίας
 Κουράσης Γιώργος – Αναπληρωτής Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων (ΠΟΕΣΕ)
 Μούσιος Μιχάλης – Πρόεδρος της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδας (ΟΜΑΡΤΕ)
 Κούτσικος Χρήστος – Γενικός Γραμματέας της Ομοσπονδίας Αρτοποιών Ελλάδας (ΟΜΑΡΤΕ)
 Μανώλης Ανδρέας – Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αρτοποιητικών Μονάδων (ΠΣΑΜ)
 Φλώρος Παναγιώτης – Πανελλήνιος Σύνδεσμος Αρτοποιητικών Μονάδων (ΠΣΑΜ)
 Παπαδημητρίου Βάσω – Γενική Διευθύντρια του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων (ΣΕΒΤ)
 Γαμβρός Ρόδιος – Πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής του Συνδέσμου Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων ΣΕΒΤ
 Καρούμπας Μιλτιάδης – Πρόεδρος Λέσχης Αρχιμαγείρων Ελλάδος
 Βάμβουκα Αικατερίνη – Εκπρόσωπος του ΔΣ του Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων Διατροφολόγων
 Στεργίου Μαργαρίτα – Εκπρόσωπος της Ένωσης Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδος
Απόντες: Εκπρόσωπος του Πανελλήνιου Συλλόγου Νοσοκομειακών Διαιτολόγων, Εκπρόσωπος του ΙΝΚΑ, Εκπρόσωπος της Μονάδας Διατροφής του Ανθρώπου του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών

Ο Πρόεδρος του ΕΦΕΤ καλωσόρισε τους συμμετέχοντες και δήλωσε ότι αποτελούν μία εν δυνάμει ομάδα εργασίας, στόχος της οποίας είναι να συγκεκριμενοποιήσει τις δράσεις σχετικά με τη μείωση αλατιού στην Ελλάδα. Οι δράσεις αφορούν από τη μια στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση του γενικού πληθυσμού και από την άλλη, στην μείωση της περιεκτικότητας αλατιού στα τρόφιμα. Στο ξεκίνημα της σύσκεψης, ο Πρόεδρος του ΕΦΕΤ, ανέφερε εν συντομία επιδημιολογικά στοιχεία και ποσοστά θνητότητας από την υπερβολική κατανάλωση αλατιού (κυρίως λόγω αύξησης της αρτηριακής πίεσης), ενώ τόνισε την αναγκαιότητα να διερευνηθούν, να προσδιορισθούν και να κοινοποιηθούν διατροφικές πολιτικές αναφορικά με τη μείωση αλατιού μέσα από συντονισμένες προσπάθειες. Ήδη από το 2010, ο ΕΦΕΤ έχει αναλάβει συγκεκριμένες πρωτοβουλίες για το θέμα αυτό (π.χ. έχει εκδόσει ενημερωτικό φυλλάδιο, έχει υλοποιήσει σχετικές έρευνες και έχει προβεί σε ευαισθητοποίηση μαθητών σε εκδηλώσεις στα σχολεία). Παράλληλα τόνισε ότι οι προσπάθειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης πρέπει να συνεχιστούν και να εντατικοποιηθούν. Στην Ελλάδα ο καταναλωτής δεν γνωρίζει τις συστάσεις πρόσληψης αλατιού, τις κρυφές πηγές αλατιού, αλλά και ούτε το γεγονός ότι η μείωση αλατιού αφορά όλους (ακόμη και τα παιδιά). Παράλληλα τόνισε τη σημασία των συνεργασιών μεταξύ φορέων του δημοσίου τομέα με τον ιδιωτικό τομέα σε όλα τα επίπεδα αλλά και με την επιστημονική κοινότητα. Τέλος, σημείωσε τη σημαντικότητα των δράσεων μείωσης αλατιού, αναφερόμενος στο γεγονός ότι το Σεπτέμβριο του 2011, η Γενική Συνέλευση των Ηνωμένων Εθνών έθεσε το θέμα των μη-μεταδιδόμενων ασθενειών στην πολιτική ατζέντα. Αυτό υπήρξε ιδιαίτερα σημαντικό δεδομένου ότι αυτή ήταν η δεύτερη φορά στα χρονικά που ένα θέμα υγείας τέθηκε στην πολιτική ατζέντα της Γενικής Συνέλευσης του ΟΗΕ. Η πρώτη φορά που τέθηκε θέμα υγείας στην πολιτική ατζέντα ήταν αναφορικά με τον ιό HIV και το AIDS. Επομένως η εν λόγω σύσκεψη χαρακτηρίστηκε από τον Πρόεδρο του ΕΦΕΤ, ιδιαίτερα σημαντική. Στη συνέχεια ο Πρόεδρος ευχήθηκε να επιτύχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα με την καλή συνεργασία όλων.

Η κ. Τσιγαρίδα ανέφερε εν τάχει τους κινδύνους από την υψηλή κατανάλωση αλατιού και τη σημασία μείωσης αλατιού τόσο στους ενήλικες όσο και στα παιδιά. Τόνισε ότι ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας έχει θέσει ως στόχο τη μείωση της πρόσληψης αλατιού σε λιγότερο από 5γρ ημερησίως στους ενήλικες, ενώ για τα παιδιά οι συστάσεις είναι μικρότερες από αυτές για τους ενήλικες. Δεδομένου ότι:
 η αυξημένη πρόσληψη αλατιού συμβάλλει στην αύξηση της αρτηριακής πίεσης και ότι
 ο ένας στους πέντε ενήλικες δήλωσε ότι πάσχει από αρτηριακή υπέρταση σύμφωνα με έρευνα της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής,
η κ. Τσιγαρίδα ρώτησε πρωταρχικά κατά πόσο υπάρχει βούληση για κοινή στρατηγική μείωσης αλατιού, η οποία θα υπηρετηθεί με συνέπεια από όλους (δημόσιος και ιδιωτικός φορέας). Σε ερώτηση του κ. Μανώλη κατά πόσο η βούληση για κοινή στρατηγική θα αφορά μόνο στο ψωμί ή στο σύνολο των τροφίμων, η απάντηση που δόθηκε από τον ΕΦΕΤ είναι ότι θα αφορά στο σύνολο. Συγκεκριμένα, ο Πρόεδρος του ΕΦΕΤ τόνισε ότι δεν θα στοχοποιηθούν προϊόντα και δεν θα στοχοποιηθούν κλάδοι.

Η κ. Τριχοπούλου πρότεινε να στοχευθούν εκείνα τα τρόφιμα τα οποία καταναλώνονται σε καθημερινή βάση και σε σημαντική ποσότητα, έστω και εάν η περιεκτικότητά τους σε αλάτι δεν είναι πάρα πολύ υψηλή σε σύγκριση με κάποια που δεν καταναλώνονται συχνά. Απευθύνθηκε στους συμμετέχοντες, ρωτώντας αν αυτό είναι αποδεκτό ή αν έχουν κάποια επιπρόσθετη παρατήρηση. Δεν υπήρξε διαφωνία ως προς την πρόταση αυτή.

Ο Πρόεδρος συμφώνησε με την τοποθέτηση της κ. Τριχοπούλου και τόνισε ότι και πρακτικά δεν είναι δυνατόν να εξετασθούν όλα τα τρόφιμα. Επομένως, είναι σημαντικό να γίνει κάποιου είδους ιεράρχηση ως προς το ποια είναι αυτά τα τρόφιμα στα οποία η μείωση αλατιού πρέπει να ξεκινήσει άμεσα. Η ιεράρχηση θα βασίζεται στο είδος των τροφίμων που είναι αμεσότερης και γενικότερης κατανάλωσης καθώς και σε τρόφιμα που απευθύνονται σε ευαίσθητες ηλικιακές ομάδες π.χ. παιδιά.

Ο κ. Μούσιος ξεκαθάρισε ότι η Ομοσπονδία Αρτοποιών Ελλάδας είναι υπέρ της μείωσης αλατιού γενικά σε όλα τα τρόφιμα, ενώ τόνισε ότι δεν θα ήθελε να στοχοποιηθούν ορισμένα προϊόντα. Χαρακτηριστικά ανέφερε ότι δεν θα ήθελε σε αυτή τη δράση το "θύμα" να είναι το ψωμί. Αναφέρθηκε στο τι είχε συμβεί πριν από 40-50 χρόνια τότε που υπήρχαν φήμες ότι το "ψωμί παχαίνει". Πέρασαν χρόνια μέχρι η ιατρική και επιστημονική κοινότητα να το αναιρέσει και να το διορθώσει. Εξέφρασε τους φόβους του ότι στη σημερινή εποχή στοχοποιείται το ψωμί με το αλάτι και την αγωνία του σχετικά με τη "μόδα της δίαιτας της γλουτένης". Επομένως, τόνισε ότι οι δράσεις πρέπει πρωταρχικά να αφορούν στην σωστή ενημέρωση. Ανέφερε ότι δεν έχει νόημα να περιοριστεί η κατανάλωση ψωμιού κατά μία ή δύο φέτες την ημέρα ή την εβδομάδα και να αυξηθεί η κατανάλωση τυριών πιο πλούσιων σε αλάτι από ό,τι το ψωμί. Το αλάτι που προστίθεται στο ψωμί στην Ελλάδα είναι κατά μέσο όρο 2% επί του αλεύρου. Ο κύριος Μούσιος υπολόγισε ότι δεδομένου ότι τα 100 κιλά αλεύρι θα μας δώσουν 360 φρατζόλες ψωμί (ή 7200 φέτες ψωμιού), η μία φέτα ψωμί περιέχει περίπου 0,25γρ αλάτι. Άρα, εάν η συνήθης κατανάλωση είναι 4-5 φέτες ψωμί την ημέρα, η πρόσληψη αλατιού από την κατανάλωση ψωμιού κυμαίνεται στο 1-1,5γρ την ημέρα. Παρόλα αυτά, δήλωσε ότι οι αρτοποιοί είναι έτοιμοι – παράλληλα με δράσεις ενημέρωσης – να κινητοποιηθούν και να επικοινωνήσουν στους καταναλωτές το μήνυμα περαιτέρω μείωσης αλατιού στο ψωμί. Βέβαια, αυτό θα λειτουργήσει εφόσον υπάρχει και επιπλέον ενημέρωση των καταναλωτών. Επίσης, σημείωσε ότι τα τελευταία χρόνια οι περισσότεροι φούρνοι στην Ελλάδα παράγουν και ψωμί με ελάχιστη περιεκτικότητα αλατιού.

Ο Πρόεδρος ανέφερε ότι πρέπει να συνυπολογιστεί και μια άλλη παράμετρος: εάν όλοι (επιστημονική κοινότητα και ελεγκτικοί φορείς) καταφέρουν να βγάλουν προς τα έξω (π.χ. στα ΜΜΕ) μια εικόνα ότι μειώνεται το αλάτι στο ψωμί, αυτό θα αυξήσει την κατανάλωση ψωμιού. Ο καταναλωτής θα είναι πιο ήσυχος με την πεποίθηση ότι το θέμα της μείωσης αλατιού στο ψωμί έχει εξεταστεί και ότι οι αρμόδιοι φορείς συνεργάζονται σε αυτήν την κατεύθυνση. Επομένως το μήνυμα που θα λάβει είναι «Τρώτε άφοβα ψωμί χωρίς πρόβλημα!».

Η κ. Αλευρίτου συμφώνησε με τη τοποθέτηση της κ. Τριχοπούλου, ενώ έκανε έκκληση προκειμένου να μην τελματώσει αυτή η προσπάθεια. Ανέφερε ότι έχουν γίνει ανάλογες προσπάθειες στο παρελθόν στο πλαίσιο της εθνικής διατροφικής επιτροπής, αλλά δεν ξεκίνησαν δράσεις. Ελπίζει αυτή τη φορά να ολοκληρωθούν και να υπάρξει αποτέλεσμα.

Ο κ. Μαράκης απευθυνόμενος στην κ. Αλευρίτου ανέφερε ότι στόχος αυτής της σύσκεψης είναι να υπάρξει αποτέλεσμα. Τόνισε ότι σύμφωνα με ευρωπαϊκές μελέτες το μεγαλύτερο (70-75%) μέρος της πρόσληψης αλατιού προέρχεται από επεξεργασμένα τρόφιμα (ένα παράδειγμα επεξεργασμένου τροφίμου αποτελεί και το ψωμί). Περίπου 10-15% της πρόσληψης νατρίου προέρχεται από το αλάτι που προστίθεται κατά τη διάρκεια του μαγειρέματος ή στο πιάτο στο τραπέζι, ενώ 10-15% προέρχεται από το νάτριο που ενυπάρχει στη φύση των τροφίμων. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής φαίνεται ότι το ψωμί, τα αρτοπαρασκευάσματα και τα δημητριακά πρωινού αποτελούν την κυριότερη πηγή αλατιού στις περισσότερες χώρες της ΕΕ εκτός από:
 Τσεχία, Πολωνία και Ρουμανία: όπου το "αλάτι κατά το μαγείρεμα" αποτελεί την κυριότερη πηγή και
 Νορβηγία και Ισπανία: όπου τα "προϊόντα κρέατος" αποτελούν τη σημαντικότερη πηγή άλατος
Σύμφωνα με την ίδια έκθεση, από τις 13 χώρες που ποσοστοποίησαν τη συνεισφορά των διαφορετικών ομάδων τροφίμων, το ψωμί φαίνεται ότι συνεισφέρει πάνω από 20% στη συνολική πρόσληψη αλατιού. Παράλληλα ο κ. Μαράκης παρέθεσε παραδείγματα χωρών που έχουν θέσει συγκεκριμένες δεσμεύσεις για ποσοτικοποιημένους στόχους όσον αφορά στη μείωση αλατιού στο ψωμί και τα αρτοσκευάσματα. Για παράδειγμα, στην Αυστρία υπάρχει δέσμευση για μείωση αλατιού κατά 15% στο ψωμί σε τέσσερα χρόνια (2011-2015), με τελικό στόχο 1,2% αλάτι στο τελικό προϊόν. Στη Σλοβενία, υπάρχει δέσμευση για μείωση κατά 4% ετησίως στο ψωμί με τελικό στόχο το 1% αλάτι στο τελικό προϊόν. Σημείωσε ότι προσπάθειες υλοποιούνται τόσο σε κράτη που έχουν μια σχετική οικονομική ευημερία όσο και σε κράτη που έχουν οικονομικά προβλήματα.

Ο κ. Μαράκης τόνισε ότι το ψωμί αποτελούσε αναπόσπαστο στοιχείο της παραδοσιακής μας διατροφής και είναι σημαντικό να συνεχίσει να αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο και της διατροφής του σύγχρονου Έλληνα. Είναι επιθυμητό με τη βοήθεια της Ένωσης Διαιτολόγων - Διατροφολόγων Ελλάδας αλλά και του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων - Διατροφολόγων, το ψωμί να απενοχοποιηθεί από διάφορες διατροφικές τάσεις αμφιβόλου επιστημονικής τεκμηρίωσης. Παρόλα αυτά όμως το ψωμί μπορεί να αποτελέσει σημαντική πηγή αλατιού στη δίαιτα του Έλληνα διότι κάποιοι αρτοποιοί προσθέτουν πολύ περισσότερο αλάτι κατά την παρασκευή του ψωμιού από άλλους.

Πριν, λοιπόν, τεθούν στόχοι μείωσης αλατιού στο ψωμί, κρίθηκε αναγκαίο να διερευνηθεί το εύρος τιμών περιεκτικότητας αλατιού σε διάφορα είδη ψωμιού προκειμένου αργότερα να τεθούν πρακτικοί και ρεαλιστικοί στόχοι μείωσής του. Σε αυτό το πλαίσιο, ο ΕΦΕΤ συνεργάστηκε με το Γενικό Χημείο του Κράτους σε ένα διερευνητικό πρόγραμμα εκτίμησης της περιεκτικότητας αλατιού στο ψωμί. Επιθεωρητές του ΕΦΕΤ έλαβαν 220 δείγματα ψωμιού από την Αττική και την Ήπειρο. Τα δείγματα αναλύθηκαν ως προς το νάτριο με φλογοφωτομετρία και κατόπιν έγινε η αναγωγή σε αλάτι. Ως προς τα αποτελέσματα του διερευνητικού προγράμματος, διαπιστώθηκε ότι η διακύμανση της περιεκτικότητας αλατιού στο ψωμί είναι μεγάλη. Συγκεκριμένα, η ποσότητα αλατιού κυμαίνεται περίπου από 1γρ αλατιού στο κιλό ψωμιού μέχρι 22γρ αλατιού στο κιλό ψωμιού. Ο κ. Μαράκης συνεχάρη δημοσίως τους αρτοποιούς εκείνους που έχουν πετύχει πολύ σημαντική μείωση αλατιού (δεδομένου ότι περίπου το ένα στα δέκα δείγματα είχαν λιγότερο από 1% αλάτι στο ψωμί). Από την άλλη πλευρά υπήρχαν αρκετά δείγματα που είχαν ιδιαίτερα υψηλές τιμές περιεκτικότητας αλατιού. Παρέθεσε το μέσο όρο τιμών περιεκτικότητας αλατιού των δειγμάτων από Αττική και Ήπειρο, σημειώνοντας ότι ο μέσος όρος τιμών σε Αττική είναι κατά λίγο μικρότερος από αυτόν της Ηπείρου. Πιθανώς και οι αρτοποιοί είναι πιο ευαισθητοποιημένοι στην Αττική αλλά και οι ίδιοι οι καταναλωτές, δεδομένου ότι οι αρτοποιοί συνήθως ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των καταναλωτών. Αν υπάρχει ζήτηση για ψωμί χαμηλό σε αλάτι, οι αρτοποιοί προχωρούν σε σχετική μείωση. Τέλος, παρέθεσε τιμές περιεκτικότητας αλατιού ανάλογα με το τι επιπρόσθετα συστατικά χρησιμοποιήθηκαν για την παρασκευή ψωμιού όπως για παράδειγμα ζάχαρη ή λάδι. Μετά την ολοκλήρωση της παρουσίασης των αποτελεσμάτων του διερευνητικού προγράμματος, ο κ. Μαράκης πρότεινε τους παρακάτω στόχους για τους αρτοποιούς:
• Διαρκής ευαισθητοποίηση των αρτοποιών μέσω της ομοσπονδίας τους
• Σταδιακή μείωση αλατιού σε όλα τα είδη ψωμιού σε όλους τους φούρνους. Μόνο αν η μείωση αλατιού γίνει από όλους τους φούρνους και σε όλα τα είδη ψωμιού, η προσπάθεια αυτή θα έχει αποτέλεσμα.
• Πρόταση - Στόχος μείωσης αλατιού σε διάστημα ενός έτους: ανώτατο όριο περιεκτικότητας αλατιού 1,3% επί του τελικού προϊόντος για όλα τα είδη ψωμιού (με εξαίρεση κάποια αρτοπαρασκευάσματα που περιέχουν ελιά, τυρί ή λιαστή ντομάτα).
Ο κ. Μαράκης ανέφερε ότι στην παράγραφο 12 του άρθρου 111 του Κώδικα Τροφίμων και Ποτών, το ποσοστό του προστιθέμενου άλατος δεν πρέπει να είναι ανώτερο από 1,5% και να πληροί τους όρους του μαγειρικού άλατος. Ο κ. Γεωργόπουλος επισήμανε ότι ο Κώδικας Τροφίμων και Ποτών αναφέρει "1,5% προστιθέμενου άλατος" χωρίς να διευκρινίζεται εάν το 1,5% αναφέρεται επί του αλεύρου ή επί του τελικού προϊόντος, κάτι το οποίο σε μελλοντικές συσκέψεις πρέπει να συζητηθεί. Παράλληλα ο κ. Μαράκης τόνισε τη σημασία ευαισθητοποίησης του κοινού ως προς τις κρυφές πηγές αλατιού αλλά ταυτόχρονα και τη σημασία του ψωμιού στη διατροφή του σύγχρονου Έλληνα – δηλ. το ψωμί πρέπει να κατέχει ιδιαίτερη θέση στο τραπέζι του Έλληνα αλλά παράλληλα χρειάζεται να γίνουν προσπάθειες μείωσης αλατιού σε αυτό.

Η κ. Τριχοπούλου ανέφερε ότι είναι πολύ θετική στη μείωση αλατιού στο ψωμί, ενώ οι δράσεις ευαισθητοποίησης θα πρέπει να γίνουν με προσοχή ώστε να μην περάσει στην αντίληψη του μέσου Έλληνα ότι το "ψωμί προκαλεί υπέρταση". Γι αυτό επεσήμανε στους αρτοποιούς την αναγκαιότητα να κάνουν κάτι "άμεσα και πολύ δυναμικά" διότι διαφορετικά ο κόσμος θα σταματήσει να τρώει ψωμί. Το ψωμί μετά το λάδι, είναι το κεντρικότερο σημείο της Μεσογειακής διατροφής και επομένως ο κόσμος πρέπει να τρώει ψωμί, αλλά χαμηλό σε αλάτι.

Ο κ. Πολυχρονόπουλος αναφέρθηκε στην επισήμανση των τροφίμων. Από την εμπειρία του ως εθνικός εμπειρογνώμονας στο Λουξεμβούργο στη Μονάδα Δημόσιας Υγείας τόνισε ότι πρέπει να προσεγγιστεί το θέμα από όλες τις παραμέτρους αναφερόμενος στην επισήμανση (στην ετικέτα), ενώ τόνισε και τη σημασία του ψωμιού στη διατροφή του Έλληνα. Τόνισε ότι το ψωμί στο φούρνο δεν έχει ετικέτα με διατροφικές πληροφορίες, ενώ από την εμπειρία του φαίνεται ότι το ψωμί χωρίς αλάτι δεν μπορεί να το βρει εύκολα ο καταναλωτής στην ελληνική αγορά (λίγοι φούρνοι παρασκευάζουν τέτοιο ψωμί και πολλές φορές πρέπει να το παραγγείλει κάποιος από πριν). Τέλος, τόνισε τη σημασία ενός consensus document – ενός εγγράφου συναίνεσης.

Ο κ. Μανώλης ανέφερε ότι συμφωνεί με όλα όσα ειπώθηκαν και ότι θα πρέπει να ιεραρχηθούν τα τρόφιμα ως προς το αλάτι και να αποφασιστεί και σε ποια άλλα τρόφιμα πέρα από το ψωμί πρέπει να μειωθεί, τα οποία μπαίνουν καθημερινά στο τραπέζι του Έλληνα.

Ο κ. Μαράκης παρουσίασε εν τάχει το παράδειγμα του Food Standards Agency της Αγγλίας, όπου οι επιστήμονες του Φορέα ετοίμασαν έναν εύκολο και πρακτικό οδηγό για τους αρτοποιούς, σχετικά με τα βήματα που μπορούν να ακολουθήσουν για τη μείωση αλατιού (δηλ. πόσο αλάτι πρέπει να προστεθεί στο αλεύρι για να φτάσουν σταδιακά στον τελικό στόχο περιεκτικότητας αλατιού στο ψωμί). Τόνισε επίσης, ότι η μείωση αλατιού στο μη-τυποποιημένο ψωμί είναι εύκολα επιτεύξιμη, δεν επιφέρει αλλαγές στη συνταγή και είναι αποδεκτή από τον καταναλωτή. Η μείωση αλατιού πρέπει να γίνει από όλους τους αρτοποιούς, έτσι ώστε οι αρτοποιοί που έχουν προβεί σε ενέργειες μείωσης αλατιού να μην είναι σε δυσμενέστερη θέση όσον αφορά τη γεύση των προϊόντων τους και συνεπώς την αποδοχή αυτών από τους καταναλωτές.

Η κ. Σαμωνά, απαντώντας σε ερώτηση της κ. Τριχοπούλου για το τι ισχύει στη νομοθεσία ως προς την επισήμανση και τους διατροφικούς ισχυρισμούς, ανέφερε ότι στο Παράρτημα του Κανονισμού 1924/2006 (σχετικά με τους ισχυρισμούς διατροφής και υγείας) υπάρχουν πέντε ισχυρισμοί διατροφής, οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιούνται για το αλάτι π.χ. χαμηλό σε αλάτι, πολύ χαμηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, χωρίς αλάτι, χωρίς πρόσθετο αλάτι και μειωμένη περιεκτικότητα σε αλάτι (όταν έχει 25% λιγότερο αλάτι από άλλα προϊόντα της αγοράς αντίστοιχης κατηγορίας). Ανέφερε, επίσης, ότι υπάρχει και ισχυρισμός υγείας αναφορικά με το αλάτι (μείωση της κατανάλωσης νατρίου και διατήρηση της φυσιολογικής αρτηριακής πίεσης). Συνεπώς δίνονται κίνητρα μέσω αυτού του Κανονισμού για μείωση αλατιού στα τρόφιμα. Δηλαδή, η δυνατότητα να επικοινωνήσουν τη μείωση αλατιού, προσφέρει στο προϊόν τους μία προστιθέμενη αξία συγκριτικά με άλλα ομοειδή - δηλαδή μια υπεραξία στο προϊόν.

Η κ Τριχοπούλου θεώρησε σκόπιμο οι αρτοποιοί να ενημερωθούν ότι υπάρχουν αυτοί οι ισχυρισμοί διατροφής και υγείας και να δοθεί πολύ μεγάλη δημοσιότητα στο γεγονός ότι υπάρχουν στην αγορά προϊόντα χαμηλά σε αλάτι στα οποία αναγράφεται. Να υπάρξει δηλαδή ένα είδος ανταγωνισμού σε θέματα υγείας. Άλλωστε και οι μεγάλες βιομηχανίες το γνωρίζουν καλά αυτό και χρησιμοποιούν θέματα δημόσιας υγείας προκειμένου να προωθήσουν τα προϊόντα τους.

Η κ. Αλευρίτου ρώτησε κατά πόσο είναι εφικτή μια κοινή χρήση αυτών των ισχυρισμών. Για να υπάρξει ένα αποτέλεσμα, πιστεύει ότι χρειάζεται μια κοινή προσπάθεια, μια "πανστρατιά", ενώ δήλωσε την ικανοποίησή της για το ότι όλες οι πλευρές συμφωνούν προς την ίδια κατεύθυνση. Το ιδανικό είναι να αναλάβει ο ΕΦΕΤ τον συντονισμό μιας καμπάνιας με κοινά μηνύματα στα οποία θα συμβάλλουν όλοι οι παριστάμενοι – δηλ. να πηγαίνει στον καταναλωτή το ίδιο μήνυμα από όλες τις πλευρές. Να μην υπάρχουν αντιφατικά ή ελλιπή μηνύματα.

Ο κ. Καρούμπας ανέφερε τη σπουδαιότητα αυτής της συνάντησης ενώ τόνισε ότι είναι σημαντικό να ονομαστούν οι δράσεις ως "εκστρατεία". Εάν δεν είναι εκστρατεία, υπάρχει φόβος να ενοχοποιηθεί το ψωμί. Ο καθένας έχει ευθύνη και πρέπει να συμβάλει στην εκστρατεία αυτή. Οι αρχιμάγειρες που είναι υπεύθυνοι για το σχεδιασμό μενού εστιατορίων, ξενοδοχείων κτλ. ήδη το έχουν συμπεριλάβει αλλά οι δράσεις αυτές δεν έχουν βγει προς τα έξω για να αποκτήσουν και μεγαλύτερο νόημα. Η Λέσχη Αρχιμαγείρων είναι στη διαδικασία της παρουσίασης (το Φεβρουάριο) ενός νέου μενού που θέλουν να προσφέρουν ως ελληνική κουζίνα, ξεκινώντας από το εξωτερικό, διατηρώντας την παράδοση αλλά αλλάζοντας την εμφάνιση και τη διατροφική σύσταση (π.χ. μειώνοντας το αλάτι). Το αλάτι χρησιμοποιείται ως ενισχυτικό γεύσης αλλά και ως μέσο συντήρησης. Η γεύση μπορεί να ενισχυθεί και με μυρωδικά, κάνοντας σωστούς συνδυασμούς. Πέρα από την εκπαίδευση των αρχιμαγείρων ως προς τη χρήση μυρωδικών για ενίσχυση της γεύσης, ο κ. Καρούμπας τόνισε ότι είναι σημαντική και η εκπαίδευση της νοικοκυράς (ακόμη και του μαθητή), ώστε να μάθουν να μαγειρεύουν σωστά.

Ο κ. Γαμβρός τόνισε ότι στη μεθοδολογία κατηγοριοποίησης των τροφίμων που συμβάλλουν περισσότερο στη συνολική πρόσληψη αλατιού θα πρέπει να τεθούν κάποιοι όροι:
 Να μην δαιμονοποιηθεί κανένα τρόφιμο
 Η εκτίμηση για τη μείωση του αλατιού σε οποιαδήποτε κατηγορία τροφίμου να εξετάζεται με βάση τη συνολική συνεισφορά του τροφίμου στη διατροφή
 Να μην επηρεάζεται η ασφάλεια του τροφίμου
 Να έχουν εξεταστεί από πριν εναλλακτικές λύσεις και μεθοδολογίες και να έχουν ενημερωθεί τα μέλη των κλάδων για τις εναλλακτικές πρακτικές και τεχνικές.
 Να επικοινωνηθεί η σημασία επισήμανσης των μη συσκευασμένων τροφίμων (δηλ. εάν κάποιος παρασκευάζει ψωμί χωρίς αλάτι, να το επισημαίνει).

Ο κ. Φλώρος ανέφερε ότι εάν κάποιος καταναλώσει 450γρ ψωμί, θα λάβει το σύνολο της συνιστώμενης ημερήσιας πρόσληψης αλατιού. Παράλληλα θα λάβει και το σύνολο των υδατανθράκων (με βάση τα GDAs), το 75% των πρωτεϊνών καθώς και το 8-10% των λιπαρών. Διερωτώμενος στο ποιοί είναι αυτοί που θα καταναλώσουν αυτή τη ποσότητα ψωμιού, η απάντησή του ήταν:
α) Κάποιοι υπέρβαροι - παχύσαρκοι οι οποίοι μπορούν να λάβουν 1500 θερμίδες μόνο από το ψωμί σε σύνολο ημερήσιας θερμιδικής πρόσληψης 3500-4000 θερμίδες.
β) Αυτοί που προσπαθούν να επιβιώσουν με πολύ λίγα χρήματα – με ένα ευρώ θα αγοράσουν 450γρ ψωμί στο οποίο μπορούν να προσθέσουν λίγο λάδι και αλάτι για να τους "κρατήσει".

Ο κ. Γεωργόπουλος ανέφερε τη σημασία της εκπαίδευσης των αρτοποιών όσον αφορά στη μείωση της προσθήκης άλατος στο ψωμί, ενώ εξέφρασε τον προβληματισμό του ως προς το ποσοστό μείωσης που μπορούν να πετύχουν οι αρτοποιοί. Ο κ. Μαράκης ανέφερε ότι χωρίς ιδιαίτερη εκστρατεία ή ειδική εκπαίδευση, ένα σημαντικό μέρος των αρτοποιών έχει ήδη πετύχει αξιοσημείωτες μειώσεις. Ο κ. Μούσιος ανέφερε ότι οι μειώσεις σε μερικούς φούρνους οφείλονται στο γεγονός ότι στην ομοσπονδία και στα σωματεία των αρτοποιών ξεκίνησαν συζητήσεις από το 2008-2010 (2-3 φορές το χρόνο) σχετικά με τη μείωση αλατιού αλλά και τη διάθεση ενός τύπου ψωμιού χαμηλού σε αλάτι.

Στη συνέχεια ο κ. Μαράκης ανέφερε τη συμβολή των τροφίμων που προσφέρονται στους χώρους μαζικής εστίασης και ενημέρωσε ότι στη φετινή εβδομάδα ευαισθητοποίησης ως προς τη μείωση αλατιού, το WASH (World Action on Salt & Health) επικεντρώθηκε στο ρόλο των μαγείρων και των υπεύθυνων μαζικής εστίασης. Ιδιαίτερα οι διάσημοι σεφ (που προβάλλονται μέσα από εκπομπές μαγειρικής στην τηλεόραση) μπορούν να επηρεάσουν τις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών. Αναφέρθηκε σε μελέτη που εκπονήθηκε στο Ηνωμένο Βασίλειο, η οποία έδειξε ότι πολλά από τα "έτοιμα φαγητά" (ready meals) στα σούπερ μάρκετ έχουν λιγότερο αλάτι και γενικά ένα καλύτερο διατροφικό προφίλ σε σύγκριση με τα γεύματα που ετοιμάζουν διάσημοι σεφ. Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης ώθησαν διάσημους σεφ στην Αγγλία στο να δεσμευτούν ότι θα μειώσουν το αλάτι στα γεύματα που προσφέρουν, αλλά ακόμη και να αφαιρέσουν από τα μενού των εστιατορίων τους γεύματα πλούσια σε αλάτι. Κάποιοι διάσημοι σεφ προέβησαν μάλιστα και σε δηλώσεις όπως "δεν υπάρχει κανένας λόγος για τους καλούς σεφ να καλύπτουν τη γεύση προσθέτοντας πολύ αλάτι. Θυμηθείτε ότι υπάρχουν και άλλοι τρόποι όπως τα μυρωδικά βότανα για να ενισχύσουν τη γεύση". Αν γινόταν κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα, αυτό θα βοηθούσε πολύ στην εκστρατεία.

Σε πρόσφατη μελέτη του ΕΦΕΤ σχετικά με τις γνώσεις, στάση και συμπεριφορά των Ελλήνων σχετικά με το αλάτι, παραπάνω από τους μισούς καταναλωτές θεωρούν ότι τα γεύματα που διατίθενται στα εστιατόρια, τις ταβέρνες και τις καντίνες έχουν περισσότερη από τη σωστή ποσότητα αλατιού. Παράλληλα, ο κ. Μαράκης παρέθεσε παράδειγμα δημοσιεύματος από επαγγελματία στο χώρο της υγείας ο οποίος συστήνει μεταξύ άλλων προκειμένου να μειωθεί η πρόσληψη αλατιού, "να αποφεύγουν να παραγγέλνουν φαγητά και να τρώνε από έξω, διότι αυτού του είδους τα φαγητά είναι αυτά που περιέχουν και το περισσότερο αλάτι". Για τους παραπάνω λόγους και προκειμένου να βοηθηθεί και ο κλάδος, έγινε πρόταση (προς συζήτηση) με πέντε πρακτικούς στόχους.
 Να απομακρυνθεί η αλατιέρα από τα τραπέζια
 Να μην προστίθεται αλάτι στη σαλάτα
 Να μην προστίθεται αλάτι στα τηγανητά ορεκτικά και στις πατάτες
 Να προσφέρεται ψωμί χαμηλό σε αλάτι στους πελάτες
 Να υπάρχουν εμφανή στους πελάτες (στον κατάλογο ή σε ειδικά καρτελάκια ή σε μικρές μοντέρνες αφίσες) μηνύματα μείωσης αλατιού.

Ο κ. Κουράσης ανέφερε ότι οι εστιάτορες δεν είναι αντίθετοι στη μείωση αλατιού. Κύριο μέλημα είναι η υγεία των καταναλωτών και οφείλουν όλοι να συνεισφέρουν στην προσπάθεια μείωσης αλατιού. Το να αφαιρεθεί η αλατιέρα από το τραπέζι είναι εύκολο. Όσον αφορά στις σαλάτες, ανέφερε ότι στις περισσότερες δεν προστίθεται αλάτι (σημειώνοντας ότι η ελληνική σαλάτα έχει αλάτι από το τυρί φέτα που υπάρχει). Ως προς τα τηγανητά ορεκτικά, σε λίγες επιχειρήσεις εστίασης (κυρίως σε αγροτικές περιοχές) προστίθεται αλάτι. Ως προς το ψωμί, ο κ. Κουράσης ανέφερε ότι σε πολλά καταστήματα η συνήθης πρακτική είναι το ψωμί να ψήνεται και να προστίθεται σε αυτό, λάδι, ρίγανη και χοντρό αλάτι. Ως προς τα εμφανή μηνύματα εξέφρασε την αγωνία του ότι ο πελάτης θα βομβαρδίζεται με πολλά από αυτά. Ως προς την αναγραφή ενός μικρού λογότυπου στον κατάλογο, ο κ. Κουράσης ανέφερε ότι θα είναι θετικός στο ενδεχόμενο περαιτέρω συζήτησης. Τόνισε όμως, ότι σύμφωνα με έρευνα μόνο το 4% των καταναλωτών σε χώρους μαζικής εστίασης εκφράζει τα παράπονά του προς τον υπεύθυνο (ενώ περίπου 60% δεν το εκφράζει καθόλου, παρά μόνο σε γνωστούς, φίλους κτλ). Οπότε αν ένα κατάστημα εστίασης έχει μειώσει την προσθήκη άλατος ιδιαίτερα σε παραδοσιακά φαγητά, η γεύση αυτών των φαγητών μπορεί να φαίνεται "αλλοιωμένη" δηλ. να μην είναι νόστιμα, με συνέπεια την κακή φήμη για το κατάστημα. Τόνισε ότι είναι απαραίτητη η εκπαίδευση και η παιδεία από όλους τόσο στις σχολές μαγειρικής όσο και στους ήδη υπάρχοντες επιχειρηματίες. Όλοι όσοι έρχονται σε επαφή με τρόφιμα οφείλουν να παρακολουθούν σεμινάρια υγιεινής και ασφάλειας τροφίμων. Στα σεμινάρια αυτά, το εκπαιδευτικό υλικό θα μπορούσε να συμπεριλάβει και τη συγκεκριμένη δράση.

Η κ. Τριχοπούλου ανέφερε τη σημασία των γευστικών εμπειριών (που χαράσσονται) από την παιδική ηλικία. Το παιδί πρέπει να μάθει να μην αγαπάει τη γεύση του αλμυρού. Ο κ. Κουράσης συμφώνησε με την κ. Τριχοπούλου και ανέφερε αντίστοιχο παράδειγμα με τη διαπαιδαγώγηση μαθητών κατά του καπνίσματος στην Αυστραλία, το οποίο έχει επιφέρει πολύ θετικά αποτελέσματα.

Επιπλέον, ο κ. Μαράκης ανέφερε ότι την άνοιξη του 2013 αποστάλθηκε επιστολή από τον ΕΦΕΤ προς το ΣΕΒΤ για να ενημερωθεί σχετικά με τις δράσεις που έχουν αναλάβει τα μέλη του ΣΕΒΤ ως προς τη μείωση αλατιού. Οι απαντήσεις που έλαβε ο ΕΦΕΤ ήταν λίγες και αφορούσαν στις δράσεις μιας εταιρίας με πατατάκια και μιας άλλης με προϊόντα τομάτας. Επομένως είναι επιθυμητό να επανέλθει το θέμα μείωσης αλατιού στα μέλη του ΣΕΒΤ και να τεθούν στόχοι. Ακόμη και μικρές μειώσεις νατρίου σε συγκεκριμένα προϊόντα που συνεισφέρουν σημαντικά στη διατροφή του Έλληνα, μπορούν να έχουν σημαντικά οφέλη στη δημόσια υγεία.

Ως προς την ενημέρωση του κοινού, ο ΕΦΕΤ έχει συνεργαστεί με το Υπουργείο Υγείας έχοντας προβεί τον περασμένο χρόνο στη γραφιστική διαμόρφωση και εκτύπωση χιλιάδων αντιτύπων του ενημερωτικού φυλλαδίου που είχε ετοιμάσει ο ΕΦΕΤ το 2010.

Παράλληλα θεωρήθηκε πολύ σημαντικός ο σχεδιασμός ενός λογότυπου για τις δράσεις μείωσης αλατιού. Για το λόγο αυτό υπήρξε άμισθη συνεργασία με μία επαγγελματία γραφίστρια για το σχεδιασμό του λογότυπου "Λιγότερο αλάτι – Καλύτερη υγεία". Αντίστοιχα λογότυπα έχουν σχεδιαστεί για εκστρατείες μείωσης αλατιού και σε άλλες χώρες. Ένα λογότυπο αποτελεί μία άμεση απεικόνιση και σύνοψη μίας δράσης. Εκτυπώθηκε μία δοκιμαστική κάρτα και δόθηκε στους συμμετέχοντες στη σύσκεψη. Μια τέτοια κάρτα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί σε μπαρ, καφετέριες και εστιατόρια (σε ειδικά σημεία όπου υπάρχουν προθήκες για κάρτες - stands), αλλά και σε σχολεία. Η κ. Βάμβουκα ανέφερε ότι τέτοιες κάρτες θα μπορούσαν να υπάρχουν και στα γραφεία διαιτολόγων, ενώ τόνισε και το σημαντικό ρόλο των διαιτολόγων στη διατροφική εκπαίδευση των καταναλωτών.

Ο κ. Μαράκης τόνισε ότι δεν αναμένονται θεαματικά αποτελέσματα στα επόμενα 1-2 χρόνια. Η προσπάθεια πρέπει να είναι συνεχής, συστηματική και διαρκής. Για αυτό χρειάζεται η σύμπραξη όλων (Υπ. Υγείας, διαιτολόγων, επιχειρήσεων τροφίμων και μαζικής εστίασης) και μικροί εφικτοί στόχοι, προκειμένου η εκστρατεία να έχει αποτελεσματικότητα.

Η κ. Παπαδημητρίου ανέφερε ότι ο ΣΕΒΤ συμφωνεί με την προσπάθεια μείωσης αλατιού. Η βιομηχανία τροφίμων ήδη από το 2005 έχει ξεκινήσει ενέργειες για τη μείωση του αλατιού, στο πλαίσιο της πλατφόρμας για τη διατροφή σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Παράλληλα ο ΣΕΒΤ, στο πλαίσιο αυτό, το 2008 ενημερώθηκε για τις δράσεις των μελών του ως προς τη μείωση αλατιού. Συμφωνήθηκε να ξεκινήσουν πάλι τη προσπάθεια. Ρώτησε επίσης, εάν ο ΕΦΕΤ έχει προβεί σε δράσεις ενημέρωσης.

Ο κ. Μαράκης ανέφερε ότι ο ΕΦΕΤ έχει ήδη ξεκινήσει δράσεις ενημέρωσης σε σχολεία τον τελευταίο χρόνο (σε εκπαιδευτικούς αγωγής υγείας αλλά και σε μαθητές από πέμπτη δημοτικού και άνω) τόσο ως προς τις αρχές υγιεινής διατροφής (με ιδιαίτερη έμφαση στη μείωση αλατιού) όσο και ως προς την ασφάλεια τροφίμων (π.χ. πρόσθετα τροφίμων, υλικά σε επαφή με τρόφιμα) καλύπτοντας συνολικά το θέμα της διατροφής.

Ο Πρόεδρος του ΕΦΕΤ ανακεφαλαίωσε τα όσα ειπώθηκαν και σημείωσε ότι πρέπει να προσδιορισθούν και οι τομείς και τα προϊόντα και η μεθοδολογία και να προσκληθούν σε στενότερο κύκλο κάποιοι από τους συμμετέχοντες στη σύσκεψη προκειμένου να καταλήξουμε σε συγκεκριμένες δράσεις.

Η κ. Γκρίτζαλη ανέφερε ότι η πρώτη φορά που συζητήθηκε το θέμα μείωσης αλατιού σε ευρωπαϊκό επίπεδο ήταν το 2002 στο Παρίσι, στην οποία συμμετείχαν όλα τα κράτη μέλη. Στην εν λόγω σύσκεψη, η κ. Γρίτζαλη και η κ. Νάσκα εκπροσώπησαν την Ελλάδα. Ως προς την εκπαίδευση, πρότεινε να οργανωθούν ειδικά σεμινάρια σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας για τους καθηγητές, ενώ διερωτήθηκε, αναφορικά με το action plan της Ομάδας Εργασίας Υψηλού Επιπέδου (High Level Group), κατά πόσο υπάρχουν δράσεις για την παιδική ηλικία και πώς θα υλοποιηθούν. Επίσης ρώτησε κατά πόσο, σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου, θα μπορούσαν να πιστοποιηθούν κάποια αρτοποιεία που θα παρασκευάζουν ψωμί χαμηλό σε αλάτι. Ο κ. Μαράκης ανέφερε ότι στην Αυστρία αυτό έχει υλοποιηθεί. Υπάρχουν 220 φούρνοι (οι οποίοι εκπροσωπούν το 30% της συνολικής παραγωγής ψωμιού στην Αυστρία) που έχουν υπογράψει ένα συμφωνητικό δέσμευσης μείωσης αλατιού. Ο δε καταναλωτής στην Αυστρία μπορεί να εντοπίσει αυτούς τους φούρνους μπαίνοντας στην ιστοσελίδα του Εμπορικού Επιμελητηρίου της Αυστρίας.

Η κ. Τριχοπούλου ανέφερε ότι πρωταρχικά ο Έλληνας πρέπει "να μάθει να τρώει σωστά". Αναφερόμενη στο τυρί, τόνισε ότι στο πλαίσιο μιας ισορροπημένης παραδοσιακής Μεσογειακής διατροφής, η συμβολή του στην πρόσληψη αλατιού δεν είναι μεγάλη. Το ψωμί όμως που αποτελεί (όπως το ελαιόλαδο, τα φρούτα και τα λαχανικά) την "καρδιά" της μεσογειακής διατροφής μπορεί να συμβάλλει σημαντικά στη συνολική πρόσληψη αλατιού, σε περίπτωση που η περιεκτικότητά του σε αλάτι είναι υψηλή (όπως φάνηκε από κάποια δείγματα ψωμιού). Παράλληλα τόνισε τη σημασία να δοθούν κίνητρα στους αρτοποιούς προκειμένου να παρασκευάζουν ψωμί χαμηλό σε αλάτι.

Η κ. Τριχοπούλου ρώτησε πόσο αλάτι χρειάζεται να προστεθεί στο αλεύρι για να γίνει ψωμί. Ο κ. Φλώρος απάντησε ότι αυτό που έχουν πετύχει τεχνολογικά είναι 1,8% προστιθέμενου άλατος επί του αλεύρου ή 1,36γρ αλάτι στα 100γρ ψωμιού. Ο κ. Γεωργόπουλος ανέφερε ότι τεχνολογικά μπορεί να παρασκευαστεί ψωμί και με λιγότερο αλάτι.

Η κ. Τσιγαρίδα ζήτησε από τους συμμετέχοντες να καταθέσουν συνοπτικά τις απόψεις και τις μελλοντικές δράσεις από κάθε φορέα.

ΟΜΑΡΤΕ
Ο κ. Μούσιος δήλωσε ότι μπορούν να προχωρήσουν σταδιακά και να δεσμευτούν για τα επόμενα δύο χρόνια προκειμένου να μειωθεί κατά 10% το αλάτι στο ψωμί, παίρνοντας ως βάση τα 1800γρ αλατιού επί 100 κιλών αλεύρου με τελικό στόχο το 1,2% αλάτι στο τελικό προϊόν που είναι το ψωμί. Μπορούν να αναρτήσουν στο διαδίκτυο ποια καταστήματα θα συμμετέχουν. Το μεγαλύτερο κίνητρο ανέφερε ότι πρέπει να είναι η ενημέρωση των καταναλωτών (ότι ξεκινάει συνεργασία μεταξύ ΕΦΕΤ και ομοσπονδίας αρτοποιών και άλλων φορέων για μείωση της πρόσληψης αλατιού από το γενικό πληθυσμό). Ο Πρόεδρος ανέφερε ότι διμερώς θα προσδιορισθούν με σαφήνεια οι επόμενες ενέργειες με την ομοσπονδία αρτοποιών.

ΠΣΑΜ
Ο κ. Μανώλης ανέφερε ότι θα ενημερώσουν τα μέλη του ΠΣΑΜ για τη σημασία μείωσης αλατιού καθώς και για τους πέντε ισχυρισμούς που μπορούν να χρησιμοποιήσουν στη συσκευασία των προϊόντων τους.

ΠΟΕΣΕ
Ο κ. Κουράσης ανέφερε ότι σε επόμενη διμερή συνάντηση θα καταλήξουμε σε μία συμφωνία στο πλαίσιο της προσπάθειας μείωσης του αλατιού. Είναι σύμφωνοι στην απομάκρυνση της αλατιέρας από τα τραπέζια. Όσον αφορά στη χρήση αλατιού κατά το μαγείρεμα θα γίνει προσπάθεια μείωσης όσο το δυνατόν καλύτερη, αν και χρειάζεται να εντατικοποιηθούν οι προσπάθειες εκπαίδευσης και ενημέρωσης όλων (επιχειρηματίες και καταναλωτές). Μια εκστρατεία ενημέρωσης θα βοηθήσει πολύ τον κλάδο μαζικής εστίασης στο να υλοποιήσουν με επιτυχία τις δράσεις τους.

Λέσχη Αρχιμαγείρων
Ο κ. Καρούμπας ανέφερε ότι το 90% των καθηγητών στις σχολές μαγειρικής είναι μέλη της Ομοσπονδίας Αρχιμαγείρων Ελλάδας. Θα μπορούσαν να περάσουν μέσω αυτών, μηνύματα μείωσης αλατιού κατά το μαγείρεμα. Στο ετήσιο συνέδριο που διοργανώνουν θα μπορούσε να παρουσιαστεί και αυτή η δράση. Σε διμερή επίπεδα είναι δυνατόν να συζητηθούν εκτενέστερα οι επόμενες ενέργειες.

ΣΕΒΤ
Ο κ. Γαμβρός ανέφερε ότι επειδή πολλά από τα μέλη του ΣΕΒΤ δραστηριοποιούνται σε ευρύτερες αγορές πέρα από την Ελλάδα, οι προσπάθειες μείωσης αλατιού στα τρόφιμα δεν έχουν σταματήσει. Παρόλα αυτά στα σχέδια για τις επόμενες ενέργειες είναι να επικαιροποιήσουν τη καμπάνια.

Ελληνικό Ίδρυμα Υγείας
Η κ. Τριχοπούλου επισήμανε ότι πρέπει να γίνει μείωση αλατιού και στα δημητριακά πρωινού κάποια από τα οποία περιέχουν σημαντικές ποσότητες ζάχαρης και νατρίου. Ανέφερε, επίσης, ότι είναι αντίθετη με την πολιτική φορολόγησης τροφίμων που είναι υψηλά σε νάτριο. Αντιπρότεινε να πριμοδοτηθούν προϊόντα που είναι χαμηλά σε αλάτι συγκριτικά με άλλα ομοειδή.

ΕΚΠΟΙΖΩ
Η κ. Αλευρίτου ανέφερε ότι υπάρχουν σκέψεις για επόμενες ενέργειες αλλά θα συζητηθούν λεπτομερώς σε διμερείς επαφές.

 

emag

facebook-icon

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε τα νέα και τις ανακοινώσεις της λέσχης μας

Chef’s Club Members – Privilege Card

Δείτε περισσότερα